رفتن به محتوای اصلی

نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ | راهنمای انتخاب بیلبورد

زمان زیادی است که از بیلبوردها برای تبلیغات استفاده می‌شوند و برخلاف بسیاری از روش‌های قدیمی که کارایی خود را کم‌وبیش ازدست‌داده‌اند، بیلبوردها همچنان باقدرت درصحنه تبلیغات حضورداشته و از مؤثرترین و قدرتمندترین سلاح‌های تبلیغاتی در برابر رقبا محسوب می‌شوند. نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ، چنان پررنگ و مهم است که حتی بزرگ‌ترین و مشهورترین برندهای آنلاین دنیا نیز از آن غافل نشده و سعی می‌کنند بهترین و تأثیرگذارترین بیلبوردهای شهر را با تبلیغات خود پر کنند. در این مقاله از شرکت تبلیغاتی فرا نقشینه آوا، شما با میزان تأثیرگذاری بیلبورد بر تبلیغات آشنا می‌شوید.

نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ

هر کسب‌وکاری برای شناخته شدن و تبدیل‌شدن به یک برند، به تبلیغات نیاز دارد. تبلیغات مؤثر می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا نام خود را در ذهن مخاطبان ماندگار کرده و به اهداف خود دست یابند. بیلبورد هم یکی از انواع تبلیغات است که تأثیر زیادی در آگاهی از برند برای کسب‌وکارهای مختلف دارد. بیلبورد از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تبلیغاتی است که از گذشته تا به امروز همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است؛ اما دلیل این محبوبیت و نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ چیست؟

 بیلبورد در شهر

جلب‌توجه و اثرگذاری بر ذهن مخاطب

یکی از دلایل اصلی محبوبیت بیلبورد، اثرگذاری آن بر ذهن مخاطب است. بیلبوردها به دلیل اندازه بزرگ و قرارگیری در مکان‌های پرتردد، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و پیام تبلیغاتی شمارا به طور مؤثری به ذهن مخاطب منتقل می‌کنند. به‌طورکلی نادیده گرفتن بیلبورد بسیار کار دشواری است.

صرفه‌جویی در هزینه و نرخ بازگشت سرمایه بالا

بااینکه هزینه تبلیغات بیلبوردی شاید برای کسب‌وکارهای نوپا یا مشاغلی با بودجه محدود، کمی بالا به نظر برسد؛ ولی درواقع استفاده از بیلبورد ازلحاظ مالی و میزان تأثیرگذاری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی، به‌صرفه‌تر است. با کمک بیلبورد، کسب‌وکارها می‌توانند با بودجه کمتر، پوشش گسترده‌تر و بهتری را به دست آورند.

تمرکز بر یک پیام واحد

بیلبورد برخلاف رسانه‌های دیجیتال، فقط یک پیام واحد را به مخاطبان ارائه می‌دهد. درنتیجه پیام تبلیغاتی، بهتر درک شده و در ذهن مخاطبان برجسته و ماندگار می‌شود.

آگاهی از برند

بیلبوردها می‌توانند در افزایش آگاهی از برند نیز مؤثر باشند. قرارگیری مداوم بیلبورد تبلیغاتی در معرض دید مخاطبان، باعث می‌شود که نام و برند آن کسب‌وکار در ذهن مخاطبان، ماندگار شود.

ترغیب به خرید

بیلبوردی با تصویر محصولی جدید یا یک پیام تخفیف جذاب، می‌تواند باعث ترغیب افراد به خرید آن محصول شود.

انواع بیلبورد

برای آگاهی از نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ، بهتر است با انواع بیلبوردها آشنایی داشته باشید تا بهتر بتوانید بر اساس نیاز کمپین تبلیغاتی خود، بیلبورد مناسب را انتخاب کنید:

1- بیلبورد عادی؛ قدیمی و پرکاربرد

یکی از انواع بیلبورد، بیلبوردهای کلاسیک هستند که به دلیل سادگی و مقرون‌به‌صرفه بودن، از محبوبیت زیادی نیز برخوردارند. این بیلبوردها معمولاً از جنس وی‌نیل ساخته‌شده و معمولاً در مکان‌های پرتردد مانند کنار جاده‌ها، داخل بلوارها و روی پل‌ها نصب می‌شوند. این بیلبوردها به‌سادگی نصب و برداشته‌شده و به دلیل اندازه بزرگ و قرارگیری در مکان‌های پرتردد، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کنند.

بیلبورد عرشه پل‌ها

2- بیلبورد عرشه پل‌ها؛ روشی عالی برای تبلیغات

نادیده گرفتن بیلبورد عرشه پل‌ها، به دلیل اندازه بزرگ و قرارگیری در ارتفاع، کاری بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. این نوع بیلبورد، به‌راحتی نظر رانندگان و سرنشینان خودروها در بزرگراه‌ها را به خود جلب می‌کند. این بیلبوردها همچنین می‌توانند اثرگذاری بالایی بر مخاطبان هدف گسترده‌، داشته باشند؛ چراکه افراد زیادی از بزرگراه‌ها عبور کرده و فرصت زیادی برای مشاهده آن‌ها دارند.

بیلبورد لایت باکس

3- بیلبورد لایت باکس؛ روش تبلیغاتی مؤثر در شب

تصاویر یا متن تبلیغاتی لایت باکس‌ها در شب به‌راحتی دیده‌شده و حتی توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند؛ همین امر باعث اثربخشی بالای آن‌ها نیز می‌شود. این نوع بیلبورد را می‌شود در مکان‌های پرتردد مانند کنار جاده‌ها، داخل بلوارها و روی پل‌ها نصب کرد.

4- استرابورد؛ نسل جدیدی از بیلبوردهای تبلیغاتی

استرابوردها بر پایه سازه‌های بادبانی ساخته‌شده و دارای فک متحرک هستند. این ویژگی باعث می‌شود که استرابوردها در برابر باد و طوفان مقاوم باشند و بتوانند در شرایط مختلف آب و هوایی، پیام تبلیغاتی را به مخاطبان هدف منتقل کنند. این بیلبوردها معمولاً در تهران با ابعاد ۲ در ۴ ساخته‌شده و در حاشیه بزرگراه‌ها و مکان‌های پرتردد نصب می‌شوند.

5- بیلبورد سیار؛ روش تبلیغاتی مؤثر برای همه مردم

بیلبوردهای سیار، روی وسایل نقلیه‌ای مانند کامیون و اتوبوس که به‌صورت مداوم در سطح شهر تردد می‌کنند، نصب می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که پیام تبلیغاتی شما توسط همه مردم، فارغ از اینکه در چه مکانی از شهر قرار دارند، دیده شود. تبلیغات فروشگاه‌های زنجیره‌ای، محصولات غذایی و نوشیدنی و خدمات عمومی، ازجمله مواردی هستند که می‌توان از بیلبورد سیار برای تبلیغات استفاده کرد و گزینه مناسبی برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به شمار می‌آید.

بیلبورد دیجیتال

6.   بیلبورد دیجیتال؛ روش تبلیغاتی مؤثر و هدفمند

بیلبورد دیجیتال یا همان تلویزیون شهری، به‌جای تصاویر چاپی، از تصاویر یا ویدیوهای دیجیتال برای نمایش تبلیغات استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این نوع از بیلبوردها، امکان هدفمندسازی تبلیغات است. با استفاده از تلویزیون شهری، می‌توانید ساعت و روز نمایش تبلیغ خود را تنظیم کرده تا مخاطبان موردنظر شما، به طور دقیق‌تری شاهد تبلیغات برند شما باشند. مثلاً اگر محصولات یا خدماتی برای ارائه به دانش‌آموزان دارید، می‌توانید ساعتی که آن‌ها در حال رفتن به مدرسه هستند را برای نمایش تبلیغات خود در نظر بگیرید.

راهنمای انتخاب بهترین بیلبورد

برای انتخاب مناسب‌ترین بیلبورد برای کسب‌وکار خود و پررنگ‌تر کردن نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ، به موارد زیر توجه داشته باشید:

مکان نصب بیلبورد

یکی از عوامل مهم در میزان تأثیرگذاری تبلیغات روی بیلبورد، مکان نصب آن است. معمولاً مناطقی که جمعیت بیشتر و تردد بیشتری دارند می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند؛ ولی گاهی مخاطبان شما ممکن است در منطقه خاصی از شهر تردد کنند که لزوماً زیاد هم شلوغ نیست؛ بنابراین، هنگام انتخاب بیلبورد برای تبلیغات، باید به مکان نصب آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین مکان نصب بیلبورد می‌تواند تأثیر زیادی بر هزینه تبلیغات شما نیز داشته باشد.

اندازه بیلبورد

بیلبوردها در سایزهای مختلفی به‌صورت عمودی یا افقی نصب می‌شوند. هرچقدر اندازه بیلبورد بزرگ‌تر باشد، می‌تواند توجه بیشتری را نیز به خود جلب کند. این امر به دلیل افزایش سطح نمایش تبلیغات روی بیلبورد است. همچنین، اندازه بیلبورد می‌تواند بر میزان ماندگاری تبلیغات در ذهن مخاطبان نیز تأثیر بگذارد. معمولاً تبلیغاتی که روی بیلبوردهای بزرگ‌تر نمایش داده می‌شوند، ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطبان دارند.

امکانات بیلبورد

بیلبوردها در انواع مختلفی با امکانات متفاوتی تولید می‌شوند. برخی از بیلبوردها دارای سیستم نورپردازی هستند و در شب هم کاملاً به چشم می‌آیند. برخی دیگر دارای نمایشگرهای دیجیتال هستند که می‌توانند تصاویر یا ویدیوهای تبلیغاتی را نمایش دهند. هنگام انتخاب بیلبورد، توجه به این امکانات می‌تواند بسیار در میزان انتقال پیام به مخاطب هدف، مؤثر باشد.

مدت زمان نمایش تبلیغات روی بیلبورد

به‌طورکلی، هرچقدر مدت‌زمان نمایش تبلیغات روی بیلبورد بیشتر باشد، تأثیرگذاری آن نیز بیشتر است؛ چراکه با تکرار نام برند و پیام تبلیغاتی برای مخاطب، خود را در ذهن مخاطبان ماندگار می‌کنید.

تعداد بازدید از بیلبورد

تعداد بازدید از بیلبورد، به تعداد دفعاتی که افراد از کنار آن عبور کرده و آن را مشاهده می‌کنند، گفته می‌شود. هرچقدر تعداد بازدید از بیلبورد بیشتر باشد، تأثیرگذاری آن نیز می‌تواند بالاتر برود. در ادامه نحوه تخمین تعداد بازدید از بیلبورد را شرح می‌دهیم.

همچنین برای طراحی بیلبورد می توانید از مقاله قوانین طراحی بیلبورد که راهنمای جامع در این زمینه است کمک بگیرید.

نحوه تخمین تعداد بازدید از بیلبورد

درواقع تخمین دقیق تعداد بازدید از بیلبورد امکان‌پذیر نیست؛ اما می‌شود از دو روش زیر برای به دست آوردن میانگین بازدید از بیلبوردها استفاده کرد:

  1. DEC (Daily Estimated Circulation): در این روش، ابتدا میزان تردد در یک مقطع زمانی مشخص با استفاده از سامانه تردد شمار، محاسبه می‌شود. این سامانه با استفاده از پردازش تصویر، تعداد افراد یا وسایل نقلیه‌ای را که از یک نقطه مشخص عبور می‌کنند، شمارش کرده و این عدد در تعداد روزهای نمایش تبلیغات روی بیلبورد ضرب می‌شود تا تعداد کل افرادی که ممکن است تبلیغات را دیده باشند، به دست آید.
  2. فرم نظرسنجی: گاهی از فرم نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا از طریق آن بفهمند چه تعداد از افراد تبلیغات شمارا روی بیلبورد دیده‌اند. این روش به‌اندازه روش اول دقیق‌ نیست؛ اما می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد تعداد بازدید بیلبورد ارائه دهد.

سخن پایانی

با استفاده از انواع بیلبورد و در نظر گرفتن نکاتی که شرکت فرا نقشینه آوا در این مقاله به شما یادآوری کرد، بیشتر با نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ آشنا شدید. امیدواریم با کمک شرکت‌های معتبر تبلیغاتی و بهره‌گیری از این نکات، کمپین تبلیغاتی موفقی داشته و به سود خوبی دست پیدا کنید. خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

مزایای استفاده از بیلبورد در تبلیغات چیست؟

بیلبوردها مزایای زیادی نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارند. پوشش گسترده، ماندگاری بالا و مقرون‌به‌صرفه بودن با در نظر گرفتن میزان تأثیرگذاری، برخی از مزایای آن‌ها به شمار می‌آید.

چگونه می‌توان از بیلبورد برای تبلیغات مؤثر استفاده کرد؟

برای استفاده مؤثر از بیلبورد در تبلیغات، باید مکان مناسبی را برای نصب بیلبورد انتخاب کرده و پیام خود را با طراحی جذاب و اصولی، به مخاطب نمایش دهید.

معایب استفاده از بیلبورد در تبلیغات چیست؟

بیلبوردها نیز مانند سایر روش‌های تبلیغاتی، معایبی دارند. بیلبوردها امکان تعامل زیادی با مخاطب نداشته و به‌صورت هدفمند برای مخاطبان خاص به نمایش درنمی‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا