رفتن به محتوای اصلی

انواع «استراتژی های بازاریابی محلی» | معرفی 10 استراتژی برتر

استراتژی های بازاریابی محلی، روی مخاطبان منطقه‌ای خاص و عموماً نزدیک به محل کسب‌وکار، پیاده‌سازی و اجرا می‌شود. استفاده از این نوع استراتژی‌های بازاریابی، مخصوصاً برای محصولات و خدماتی که برای ارائه، وابسته به محل و مکان فیزیکی هستند مانند رستوران‌ها، تعمیرات و مشاوره‌های تخصصی مختلف، بسیار ضروری و حیاتی است. شناخت راهکارها و استراتژی‌های مختلف بازاریابی محلی می‌تواند در پیشبرد اهداف مختلف بازاریابی و تبلیغات، مؤثر باشد؛ برای همین، گروه تبلیغاتی فرانقشینه آوا قصد دارد در این مقاله در انتخاب بهترین استراتژی، به شما کمک کرده و انواع مختلف آن را شرح دهد.

بازاریابی محلی و مخاطبان هدف آن

بازاریابی محلی، برجذب مخاطبان ساکن همان شهر یا منطقه کسب‌وکار، تمرکز داشته و هدف این نوع بازاریابی جلب‌توجه افرادی است که در فاصله نزدیکی از کسب‌وکار شما زندگی یا کار می‌کنند. این بازاریابی می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها باشد:

  • تبلیغات آنلاین محلی
  • تبلیغات چاپی محلی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محلی
  • بازاریابی دهان‌به‌دهان
  • شرکت در رویدادهای محلی

باهدف قرار دادن مخاطبان محلی، کسب‌وکارها می‌توانند بودجه بازاریابی خود را به طور مؤثرتری خرج کرده و ضمن افزایش آگاهی از برند، نرخ تبدیل مشتری را نیز بالاتر ببرند. درواقع، بازاریابی محلی برای کسب‌وکارهایی که به مکان فیزیکی برای ارائه خدمات یا محصولات خود متکی هستند، کاملاً لازم و ضروری است. رستوران‌ها، خرده‌فروشی‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات حرفه‌ای مانند خدمات مختلف پزشکی و دفاتر حقوقی و حسابداری، همگی از این دسته به شمار می‌آیند. برای این کسب‌وکارها، بازاریابی محلی به معنای هدف قرار دادن افرادی است که به‌راحتی می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.

البته تمام کسب‌وکارها می‌توانند از مزایای استراتژی های بازاریابی محلی بهره‌مند شوند؛ حتی آن‌هایی که به محلی خاص، وابسته نیستند. درواقع حتی بعضی از کسب‌وکارهای آنلاین هم می‌تواند از بازاریابی محلی برای هدف قرار دادن افراد خاصی در منطقه خود استفاده کنند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا بازاریابی محلی برای کسب‌وکار شما مناسب است یا خیر، به ویژگی‌های خاص حرفه شما وابسته است.

بهترین استراتژی های بازاریابی محلی

بهترین استراتژی های بازاریابی محلی

برای انتخاب و داشتن بهترین استراتژی مخصوص کسب‌وکار خود، باید آگاهی کاملی از انواع استراتژی های بازاریابی محلی داشته باشید و سپس بر اساس بودجه، سلایق مخاطبان هدف و اهداف بازاریابی، از یک یا تعدادی از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، بهترین استراتژی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

1- بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو – سئو

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، عنصری کلیدی در هر استراتژی بازاریابی دیجیتال به شمار می‌آید؛ بااین‌حال، برای کسب و کارهای محلی، مهم است که وب‌سایت شما به‌گونه‌ای طراحی و بهینه شود که برای کاربران محلی نیز جذاب و در دسترس باشد.

امروزه بیش از نیمی از ترافیک وب‌سایت‌ها مربوط به دستگاه‌های تلفن همراه است و وب‌سایت شما باید برای کاربران موبایل، بهینه‌سازی شده باشد؛ یعنی وب‌سایت باید به‌سرعت بارگذاری شده و برای صفحه‌نمایش‌های موبایل، به‌صورت ریسپانسیو طراحی‌ شود.

برای اینکه وب‌سایت شما راحت‌تر در دسترس کاربران محلی قرار گیرد، باید از کلمات کلیدی محلی در محتوا و کد خود استفاده کنید. این کلمات کلیدی باید شامل نام محله، شهر یا منطقه‌ای باشد که کسب‌وکار شما در آن واقع‌شده است. توضیحات متا و برچسب‌های عنوان نیز بسیار نقش مهمی در سئو سایت شما خواهند داشت. علاوه بر این‌ها، مهم است که تجربه کاربری وب‌سایت خود را نیز با کمک اقدامات زیر، بهبود ببخشید:

  • استفاده از تصاویر و فیلم‌های باکیفیت بالا
  • ارائه اطلاعات واضح و مختصر
  • استفاده از قالب‌بندی و فونت خوانا
  • ارائه گزینه‌های تماس آسان

2- تکمیل صفحات محلی شعبات مختلف کسب‌وکار

اگر کسب‌وکار شما دارای چندین شعبه است، برای هر شعبه، صفحه‌ای جداگانه در وب‌سایت خود ایجاد کرده و اطلاعات مهمی مانند آدرس، ساعات کاری و راهنمای مسیریابی را مخصوص آن شعبه، در دسترس مخاطبان قرار دهید.

این صفحات محلی، به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا کسب‌وکار شما در نتایج جستجو برای کاربرانی که در نزدیکی شعب شما زندگی یا کار می‌کنند، نشان و پیشنهاد داده شود و از این طریق، مشتریان جدیدی را جذب و فروش را افزایش می‌دهید.

3- ثبت اکانت «Google My Business»

«Google My Business» ابزاری رایگان برای اعلام حضور کسب‌وکار شما در «Google Maps» و نتایج جستجو است. با ثبت اکانت در این فضا، اطلاعات خود ازجمله آدرس، ساعات کاری و اطلاعات تماس را با مخاطبان هدف، به اشتراک گذاشته و با کمک مسیریابی گوگل، آن‌ها را به سمت محل کسب‌وکار خود راهنمایی می‌کنید. برخی از ویژگی‌های این اکانت، عبارت‌اند از:

  • امکان دیده شدن کسب‌وکار شما توسط کاربران محلی در نتایج جستجو
  • امکان اضافه کردن اطلاعات و تصاویر مفید در مورد کسب‌وکار شما
  • امکان دریافت نظرات و بازخورد از مشتریان
  • امکان ایجاد تبلیغات محلی

4- بهینه‌سازی صفحات شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محلی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، روشی عالی برای ارتباط با مشتریان محلی و افزایش آگاهی از برند است؛ بااین‌حال، برای اینکه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، مؤثر باشد، باید به‌صورت حرفه‌ای و بهینه انجام شود تا مشخصاً برجذب کاربران محلی، تأثیر بگذارد. برای این منظور، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • مشخصات کسب‌وکار خود را تکمیل کنید: آدرس، اطلاعات تماس و ساعات کاری خود را وارد کرده و بهتر است یک یا چند عکس از کسب‌وکار خود را نیز اضافه کنید.
  • از هشتگ‌های محلی استفاده کنید: هشتگ‌ها، برای دسترسی به کاربران محلی، بسیار مفید هستند. حتماً از هشتگ‌های محلی در پست‌های خود استفاده کنید تا پست‌ها برای کاربرانی که در آن منطقه زندگی یا کار می‌کنند، نمایش داده شود.
  • محتوای محلی ایجاد کنید: محتوایی تولید کنید که برای کاربران محلی، مفید و جالب باشد. می‌توانید بر تولید پست‌های مربوط به رویدادهای محلی، پیشنهاد‌های ویژه یا اخبار کسب‌وکار خود تمرکز کنید.
  • با سایر کسب و کارهای محلی همکاری کنید: همکاری با سایر کسب و کارهای محلی کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. برای این کار، می‌توانید در رویدادهای محلی، شرکت کرده یا با سایر کسب‌وکارها در پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مشارکت کنید.

5- تشویق نظرات مثبت و فعالیت آنلاین مخاطبان

نظرات مثبت مشتریان، در ایجاد اعتماد و جذب مشتریان جدید، مؤثر است. پس نظرات و فعالیت مثبت مشتریان را تشویق کرده و به آن‌ها پاسخ دهید. برای این کار، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • از مشتریان خود بخواهید نظرات خود را در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی یا سایر پلتفرم‌های آنلاین ثبت کنند.
  • برای نظرات مثبت و به اشتراک‌گذاری آن، پاداش‌هایی مانند تخفیف، هدیه یا قرعه‌کشی ارائه دهید.
  • نظرات مثبت را در وب‌سایت خود برجسته کنید.
  • سعی کنید به تمام نظرات، چه مثبت و چه منفی، در اسرع وقت پاسخ دهید. مشتریان انتظار دارند که به نظرات آن‌ها توجه شود و این امر در ایجاد وفاداری و اعتماد آن‌ها مؤثر است.

رویدادهای محلی

6- میزبانی رویدادهای محلی

بازاریابی دیجیتال، مطمئناً روشی مفید برای ارتباط با مشتریان به شمار می‌آید؛ اما حضور فیزیکی در جامعه نیز برای کسب‌وکار محلی شما بسیار مهم است. میزبانی یا پشتیبانی رویدادهای محلی، تأثیر زیادی در ایجاد روابط مفید با مشتریان و افزایش آگاهی از برند شما دارد. برای این کار، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • انتخاب رویداد مناسب: رویدادهایی را جستجو کنید که با کسب‌وکار شما مرتبط و برای مخاطبان هدف، جذاب هستند.
  • تماس با برگزارکنندگان رویداد: هنگام تماس با برگزارکنندگان، علاقه خود را به میزبانی یا اسپانسری رویداد، اعلام کرده و در مورد شرایط همکاری مذاکره کنید.
  • تعیین بودجه: هزینه‌های میزبانی یا پشتیبانی رویداد را تخمین زده و با بودجه خود هماهنگ کنید.
  • تدوین برنامه تبلیغاتی: یک برنامه تبلیغاتی مؤثر مطابق با رویداد، داشته باشید تا مخاطبان هدف بیشتری از رویداد شما مطلع شده و در آن شرکت کنند.

7- استفاده از بازاریابی ایمیلی به‌صورت محلی

با استفاده از بازاریابی ایمیلی محلی، می‌توانید پیام‌های خود را به طور اختصاصی به مخاطبان هدفی که در نزدیکی کسب‌وکار شما زندگی یا کار می‌کنند، ارسال کنید. برای استفاده مؤثر از این شیوه بازاریابی محلی، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • تعیین هدف: قبل از اینکه شروع به جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل محلی کنید، باید هدف خود را تعیین کنید. آیا می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید، مشتریان جدید جذب کنید یا فروش خود را افزایش دهید؟
  • شناخت مخاطبان هدف: باید بدانید که پیام‌های خود را برای چه کسانی طراحی می‌کنید. دانستن ویژگی‌های جمعیتی، رفتاری و روان‌شناختی مخاطبان هدف، کمک می‌کند تا ایمیل‌های مؤثرتری ایجاد و ارسال کنید.
  • تهیه لیست ایمیل: برای ایجاد لیست ایمیل محلی، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند جمع‌آوری ایمیل در فروشگاه خود، ارائه تخفیف برای ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی یا برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی‌ها استفاده کنید.
  • شخصی‌سازی ایمیل‌ها: طراحی ایمیل‌ها را برای مخاطبان محلی، شخصی‌سازی کنید. تأثیرگذاری ایمیل‌های مرتبط‌ و جذاب، بیشتر است.
  • پیگیری: پس از ارسال ایمیل‌ها، عملکرد آن‌ها را پیگیری کنید تا با توجه به نتایج، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود را بهبود بخشید.

8- ایجاد کمپین‌های پستی

استفاده از پست مستقیم، روشی قدیمی ولی همچنان تأثیرگذار است. با استفاده از ارسال پستی پیام‌های خود در اشکال مختلفی مانند دعوت‌نامه، بروشور و کاتالوگ، می‌توانید مستقیماً مخاطبان محلی را در جریان ویژگی‌های خدمات و محصولات خود قرار دهید. مزایای پست مستقیم برای کسب‌وکار شما، عبارت‌اند از:

  • پست مستقیم کمک می‌کند تا هزینه‌های بازاریابی خود را کاهش داده و ROI را افزایش دهید.
  • با استفاده از ارسال مستقیم پستی، نام تجاری خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار داده و مشتریان جدیدی را جذب و وفاداری مشتریان فعلی را افزایش می‌دهید.
  • ارسال پستی و مستقیم پیام‌های برند، فراخوان به عمل (CTA) را افزایش می‌دهد. می‌توانید از این طریق، مخاطبان را ترغیب به انجام اقدامات خاصی مانند بازدید از وب‌سایت، خرید از فروشگاه یا گرفتن تماس کنید.

9- همکاری با سایر کسب و کارهای محلی

همکاری با کسب‌وکارهایی که باارزش‌ها و اهداف شما، همسو هستند، شمارا با مخاطبان هدف بیشتری آشنا می‌کند. همچنین می‌توانید از منابع و دانش یکدیگر نیز بهره ببرید. این همکاری، حتی می‌تواند هزینه‌های بازاریابی را نیز کاهش دهد. برای همکاری با سایر کسب و کارهای محلی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کسب‌وکارهایی که ارزش‌ها و اهداف مشابه و همسو با شما دارند را انتخاب کنید.
  • با صاحبان این کسب‌وکارها تماس گرفته و ضمن ابراز علاقه، شرایط همکاری را بررسی و در مورد آن مذاکره کنید.
  • پیشنهاد‌های همکاری مشترک‌المنافع ارائه دهید.

تبلیغات محیطی

10- استفاده از تبلیغات محیطی

باکمی برنامه‌ریزی و تلاش، می‌توانید از تبلیغات محیطی نیز برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار خود در سطح محلی استفاده کنید. تبلیغات محیطی، تأثیرات مثبت زیادی بر استراتژی بازاریابی محلی دارد، ازجمله:

  • افزایش آگاهی از برند: تبلیغات محیطی به شما کمک می‌کند تا نام تجاری خود را در معرض دید مخاطبان محلی، بیشتری قرار داده و مشتریان جدیدی جذب کنید. همچنین در میزان وفاداری و اعتماد مشتریان فعلی نیز مؤثر است.
  • هدایت ترافیک به وب‌سایت یا مکان کسب‌وکار: اگر تبلیغات محیطی شامل فراخوان به عمل باشد می‌تواند مشتریان را دعوت به بازدید از وب‌سایت یا فروشگاه شما کرده یا با ایجاد حس کنجکاوی آن‌ها را ترغیب به مراجعه به سایت یا محل کسب‌وکار شما بکند.
  • افزایش فروش: تبلیغات محلی و محیطی، به‌ویژه برای افزایش فروش کسب‌وکارهایی که محصولات یا خدماتی را صرفاً به‌صورت محلی ارائه می‌دهند، بسیار مهم است.

برای ایجاد تبلیغات محیطی محلی مؤثر، بهتر است از طراحان و شرکت‌های تبلیغات حرفه‌ای کمک بگیرید تا به‌صورت اصولی و مؤثر، توجه مخاطبان را جلب کرده و پیام شمارا به بهترین شکل ممکن، منتقل کنند.

اهمیت تبلیغات در استراتژی های بازاریابی محلی

 تبلیغات در استراتژی های بازاریابی محلی، نقش بسیار مهمی داشته و می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی از برند را در منطقه خود افزایش دهید؛ درنتیجه، ترافیک حضوری کسب‌وکار خود را بالابرده و فروش را بیشتر کنید. شما می‌توانید بنا بر میزان بودجه و نوع مخاطبان هدف خود، با استفاده از انواع مختلفی از تبلیغات محلی در استراتژی‌های بازاریابی، به این اهداف، دست پیدا کنید. بعضی از این روش‌های تبلیغاتی، عبارت‌اند از:

  • تبلیغات چاپی: این تبلیغات می‌توانند شامل بنرهای تبلیغاتی در روزنامه‌ها، مجلات یا نقشه‌های شهری باشند.
  • تبلیغات آنلاین: تبلیغات به‌صورت آنلاین، معمولاً شامل تبلیغات بنری، تبلیغات در جستجوی محتوا یا تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی می‌شود.
  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی: تبلیغات در رسانه‌های جمعی آفلاین شامل تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی شده و مخاطبان محلی را هدف قرار می‌دهد.
  • تبلیغات مستقیم: این تبلیغات می‌توانند شامل ارسال ایمیل، نامه یا پیامک، به مخاطبان هدف محلی باشد.
  • تبلیغات دهان‌به‌دهان: می‌توانید با ایجاد تجربه‌ای مثبت برای مشتریان یا ارائه پیشنهادها و تخفیف‌های هیجان‌انگیز، آن‌ها را ترغیب به توصیه کسب‌وکار خود به دیگران کنید.

سخن پایانی

سعی کردیم تا با معرفی بعضی از مهم‌ترین استراتژی های بازاریابی محلی، شمارا در انتخاب بهترین استراتژی مناسب با کسب کارتان، یاری دهیم. بازاریابی محلی برای اغلب کسب‌وکارها، بسیار ضروری و حیاتی است و توجه به آن می‌تواند شمارا از رقبا جلوتر قرار داده و موفقیت‌های زیادی برایتان به ارمغان بیاورد. گرفتن کمک و مشاوره از شرکت‌های معتبر و مجرب تبلیغاتی در این زمینه، می‌تواند بهترین استراتژی شما برای پیشبرد اهدافتان باشد. خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را با نقشینه به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

انواع استراتژی‌های بازاریابی آفلاین محلی کدم‌اند؟

بعضی از مهم‌ترین استراتژی‌های آفلاین بازاریابی محلی عبارت‌اند از: تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات محیطی، شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌ها و تبلیغات دهان‌به‌دهان.

انواع استراتژی‌های بازاریابی آنلاین محلی کدم‌اند؟

بعضی از مهم‌ترین استراتژی‌های آنلاین بازاریابی محلی عبارت‌اند از: بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا.

بهترین استراتژی بازاریابی محلی برای کسب‌وکار من چیست؟

بهترین استراتژی بازاریابی محلی برای کسب‌وکار شما به عواملی مانند نوع کسب‌وکار، مخاطبان هدف، اهداف بازاریابی و بودجه شما بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا